<$BlogRSDUrl$>

12/28/2005

 
Mijn familie
zie eerder hier, hier, hier en hier

'Zal ik met de auto of met de trein gaan?' vroeg ik nog aan R. 'De auto is geen optie bij jouw familie. Je moet zuipen op zo'n feest, anders is er niets aan,' zei de altijd verstandige R.

Mijn neef Heino negeerde mijn uitgestoken hand. Hij gaf me eerst een klap op mijn kont en daarna omhelsde hij me op een manier die mijn adem benam. 'Ha meissie van me.' Hij woelde nog een paar keer met zijn hand door mijn haren. Mijn aangetrouwde nicht, Heino's vrouw, kuste in de lucht om haar make-up niet te ruineren.
Ik ging iedereen af, zo'n 30 man. Allemaal neven en nichten en hun kinderen. Ik schudde kinderen van 19 jaar de hand die zich moesten voorstellen omdat ik hen niet meer herkende. Dat waren dan de kinderen van mijn neven en nichten die maar 4 of 5 jaar ouder waren dan ik. Ik had net een babietje en hun kinderen rookten en dronken!

Ik installeerde me naast mijn lesbische nicht Mady met haar vriendin Robin. Een veilig stekje om even in te drinken. Ik kreeg een paar stompen in mijn maag en een paar vriendschappelijke klappen tussen mijn schouderbladen. Mijn glas bleef geen seconde leeg.

En na de derde? vierde? zevende? witte wijn voelde ik me zo thuis bij mijn familie. Ik sprak met mijn nicht die maar vijf jaar ouder bleek te zijn (maar dus een zoon van 19 had) over ouder worden en moederen. Ze begreep alles. Bij alles wat zij zei (het missen van onze dode moeders, relaties) wilde ik het wel uitroepen: dat heb ik ook! Dat gaat bij mij precies zo!

Een warm bad. Ik was thuis.

'Moet jij je trein niet halen' vroeg mijn tante nog.
'Nu wil ik niet weg. Later gaat ook nog een trein.'

De muziek werd zachtgezet. 'En dan komt nu.....' riep iemand. De muziek werd verruild voor opzwepende Turkse muziek.

Daar kwam mijn nicht Mady in een buikdans jurk. Ze had een bandje met belletjes om haar voorhoofd. Dat bandje zakte af tot haar oren en de belletjes zakten continu voor haar ogen. De groene tule-stof liet haar dikke buik vrij. Ze schudde haar borsten, ze lapdancte bij neef Heino en zwierde haar heupen. Iedereen klapte mee op de maat en moedigde Mady aan bij weer een nieuwe sensuele beweging in haar buikdans-repertoire.
De mannen lieten hun tranen van het lachen over hun wangen lopen. De vrouwen probeerden het doorlopen van de mascara te doorkomen door met de wijsvinger een streep onder de ogen te trekken. Tevergeefs.

Mijn nicht Mady kwam weer in gewone outfit de kamer in en veegde de lippenstif met de rug van haar hand van haar lippen. Applaus!

Mijn aangetrouwde nicht Beactrice, ook 35 jaar, is de mooiste van ons allemaal. Ze heeft prachtige haren, felgroene ogen en een fantastisch figuur. Lange benen, behoorlijke borsten. Haar oudste kind is 16 jaar. Beatrice droeg een zwart leren minirokje en lieshoge laarzen. Ze wilde Heino passeren die de gelegenheid gebruikte om even onder haar rokje te kijken. Hij trok aan het flapje van de rok en het klitteband liet bijna los.
'Niet doen Heino! Anders sta ik in mijn blote hol'

Moet jij je trein niet halen' zei mijn tante weer.
'Ik blijf nog heel even' zei ik.

Neef Heino vertelde over die keer dat de politie een inval deed bij hem in huis. Neef Tim vertelde hoe hij was belazerd door zijn broer Heino. Heino had een kunstje geflikt en veel geld opgestreken met een illegale activiteit ('maar hoe moest ik weten dan, dat het illegaal was? Nou?). Op de belangrijkste formulieren stond niet zijn naam, maar die van zijn broer Tim. Door dit kunstje had Tim een weekend moeten zitten 'in volledige beperking'.
Neef Mike kon inmiddels weer lachen. Ook hij had 'in volledige beperking' gezeten, twee jaar geleden. Toen piepte hij wel anders, maar nu was het een stoer verhaal geworden hoe 12 politiemannen hem van zijn bed wilden lichten. (En niet hem, maar mij in Mike's bed vonden omdat ik bij mijn tante logeerde en Mike bij een van zijn vrouwen verbleef.)

'Nu moet jij je trein halen' zei mijn tante tenslotte.
Met heel veel moeite ben ik die nacht nog thuisgekomen.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?