<$BlogRSDUrl$>

3/05/2007

 
In dit land (2)
zie eerder: 1

De man: 'En moet je daar kijken. Flats met een leuk plantsoen. Maar het is een rotzooi. Allemaal te belabberd om hun rotzooi op te ruimen natuurlijk.'
De vrouw: 'Zouden die mensen dan helemaal geen tuin hebben? Zelfs geen klein balkonnetje?'
De man: 'Ze zouden een prachtig plantsoentje kunnen hebben als ze maar niet alles naar de haaien zouden laten gaan. Alles gaat naar de verdommenis in dit land.'

De vrouw bladerde verder in haar Avenue. Tijdens het omslaan van de bladzijde zei ze dat ze er over dacht om een leesclub op te richten. Voor literaire boeken.
De man: 'En wie vraag je dan?'
De vrouw: 'Ik dacht Kees en Mira, Teddy, Mady en misschien ook Bram.'
De man: 'Niet Bram. Die hecht zoveel gewicht aan wat hij zelf denkt en zegt. Elke associatie, elke gedachte vindt hij waard om te delen.'
De vrouw: 'En hij praat zo luid.'
De man: 'Precies. Vraag die maar niet. En wat wilde je lezen? Ik kom alleen als we iets lezen wat ik interessant vind. Die nieuwlichterij heb ik niets mee. Sandor Marai, daar zou ik wel voor komen.'
De vrouw: 'Is dat niet wat afgezaagd?'
De man: 'Dat is nou literatuur, de rest is flut. Alles is flut tegenwoordig. Iedereen kan een romannetje schrijven maar daarmee is het nog geen literatuur.'

De vrouw keek uit het raam en vroeg na een tijdje wanneer ze het cadeau zouden aanbieden aan haar zoon.
De man: 'Niet meteen natuurlijk. Laat hem maar mooi even wachten.'
De vrouw: 'Maar het is zo'n cadeau.' Ze strekte haar armen in alle richtingen om de immense afmetingen van het cadeau te onderstrepen. 'Hij is toch niet achterlijk. Hij ziet toch wat er in die tas zit.'
De man: 'Daar gaat het niet om. Hij moet leren dat hij een cadeau krijgt wanneer wij dat willen geven, niet wanneer hij een groot ingepakt cadeau ziet.'

De vrouw liet een lange stilte vallen. 'Ik geef het toch meteen. Ik vind het raar om zo'n groot cadeau mee te sjouwen en het niet te geven.'
De man: 'Dan draag je het ook maar mooi zelf.'

De vrouw had de Avenue uit toen we Amsterdam binnenreden. Zij droeg de plastic zak met het cadeau.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?