<$BlogRSDUrl$>

12/08/2004

 
Nogmaals Eelco

Eelco is een stijger. Hij is net gepromoveerd tot de eennahoogste rang ('ik heb nu ook recht op een kapstok op mijn kamer') en geniet nogal van zijn nieuwe taken en bevoegdheden, maar vooral van de status die dat met zich meebrengt.

Bij de vorige vergadering was Eelco in het geheel niet op komen dagen ('mijn secretaresse heeft dat niet goed in mijn agenda gezet, ja dat krijg je he, maar in mijn nieuwe baan kan ik niet meer allemaal zelf mijn afspraken gaan bijhouden') en deze keer kwam hij weer een half uur te laat. Ik zei er dit keer wat van.

'Tsja, mijn vorige afspraak liep uit en die persoon was belangrijker dan jij.' Hij lachte en de voorzitter met het altijd rode hoofd lachte mee.
Ik probeerde iets heel gevats te zeggen, maar wist niets anders dan hem aan te kijken. Hij verloor the chicken game en wendde zijn ogen af.

We gingen door het lijstje dat de voorzitter had gemaakt. We zitten in de eindfase van het project en we wilden even afvinken wat er nog open stond en wat er nog gedaan moest worden. De voorzitter en ik hadden alles afgewerkt. Hoe stond het met de acties die Eelco voor zijn rekening had moeten nemen?

'Ja, hier ben ik aan begonnen. Ik heb die gebeld, maar die was er niet. En toen vroeg ik aan mijn secretaresse om die even te bellen, maarja, je weet hoe dat gaat. En die zou mij terugbellen, maar die heeft niets laten horen'

'Dus er is niets gebeurd?' stelde ik vast.

'Nou, ik ben er heel druk mee, maar als je zo wordt tegengewerkt...'

'En hoe staat het met dat stuk?' vroeg de voorzitter.
'Nou, man, wat ik daar meemaakte...' Eelco's ogen gingen glimmen. Hij wreef in zijn handen of hij een groot succes had geboekt.

'Die zegt dus gewoon dat hij dat niet doet. Nou, dan heeft hij wel een probleem, want ik ben toevallig wel zijn baas. En weet je, hoe ik heb het aangepakt is helemaal volgens het boekje. Ik heb zijn portfolio doorgenomen, hem gecomplimenteerd en gezegd hoe hij een bepaald project kan omwerken voor deze opdrachtgever. Helemaal volgens het handboek he, inhoudelijk belangstelling tonen voor de professional. Ik heb er een dag ingestoken, een dag! Alsof ik niets anders te doen heb. En hij knikken, ja en amen. Hij zou erover nadenken.
En weet je wat hij drie dagen later doodleuk zegt? Dat hij het niet doet! MENEER DOET HET NIET! Nou, dan heeft hij wel een probleem met ondergetekende hoor, dat verzeker ik je. Ik pamper hem alleen nog maar om hem zo goed mogelijk af te slachten.'

'Maar hij werkt dus niet mee?' constateerde ik ten overvloede.
'Nee, hij stapt eruit. En dat betekent dus exit, einde, Vorbei met deze jongen. Ik tolereer dit niet. En weet je, die jongen handelt ook niet uit eigenbelang, helemaal niet. Hij wil gewoon mij en de organisatie tegenwerken. Maar Eelco laat niet met zich spotten.'

Nog tien agendapunten te gaan.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?