<$BlogRSDUrl$>

4/07/2004

 
Regelmeisje en haar vriendje excel II
(eerder: I)

De definitieve begrotingen kwamen vandaag binnen. Of eigenlijk waren ze al een week binnen, maar ik durfde er niet goed naar te kijken. Zolang je niet kijkt, kan er ook niets mis zijn.

Vandaag was de uiterste dag dat ik de boel kon inleveren. Na mijn omtrekkende bewegingen (koffie halen, bureau opruimen, outlook opschonen...legio mogelijkheden) en nog een enkele tussendoorklus kon ik deze taak echt niet langer uitstellen.

Ik printte alle documenten uit en ging er voor zitten. Het ging allemaal goed. De staatjes van de boekhouder klopten met mijn originele plannen, wonderwel eigenlijk. Ik hield zelfs een beetje geld over, net genoeg om een collega tevreden te stellen. Dat ging goed. Mijn schouders ontspanden wat, en de verbeten trek om mijn mond verdween. Alles klopte, maar dan ook echt alles. Wat heb ik het toch goed voor elkaar. Zie nu wel, ik ben niet maar wat aan het klungelen. Dit is een regelmeisje in control.

Alleen nog even die getalletjes van de boekhouder invullen in mijn eigen spreadsheetje, als controle. Netjes overgetypt, want typen kan ze wel, dat regelmeisje. Onderaan nog even een formuletje maken, want dat kan ze ook, en dan verschijnt, voila, mijn gewenste eindbedrag, dat kan niet anders.

Maar het kon wel anders. Ik kwam twee ton boven mijn begroting uit. Hoe kan dat nu weer? Ik heb helemaal geen twee ton extra ingevoerd, en de vorige keer klopte het ook. Verdomme. Ik bekeek, ik vergeleek, ik scande, maar ik kon niet vinden waar de fout zat. Eerst met balpen gekeken waar de verschillen zaten. Ik zou meer moeten overhouden, volgens mijn houtje touwtje inzicht, in plaats van twee ton tekort komen. Toen de bedragen ingetypt op de beeldschermcalculator van microsoft. Aha. Daar kwam precies mijn bedrag uit. Wat deed ik in vredesnaam fout met dat kutexcel?

Alle formules bekeken. Dat zat allemaal wel goed. Wat is het dan? Inmiddels werd ik stikchagarijnig, tijd om R. in te schakelen, Excel Expert die matrixen laat kantelen en excel bestuurt alsof hij accordeon bespeelt. Ongezien raakt hij de juiste toetsen. Ik had het verziekte bestand naar hem gemaild. Maar vriendlief kwam er ook niet uit. 'Dat komt omdat jij van die rare dingen doet met Excel.' Dat was het dan.

Een half uur later belde hij terug. Ik had twee cellen verenigd. Was dat zo? Ah, ik had dat getalletje rechts uitgelijnd, dat was het. Dan telt Excel dat bedrag dubbel. Gewoon, op eigen initiatief. Als een barman die je bestelling met een kam schrijft. Niet dat je dat ergens kunt achterhalen, maar het is wel zo.

Ik kuste R. van top tot teen door de telefoon. Ik zit weer binnen mijn begroting. Voorlopig weer even genoeg avonturen van Regelmeisje en haar vriendje Excel.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?