<$BlogRSDUrl$>

3/24/2007

 
Steriliseren

In het hippe restaurant, dat mijn vriend Teun gedurende de hele avond consequent met de term 'lunchroom' zou blijven aanduiden, kregen we het over sterilisatie.

Ik kon me best wel voorstellen dat het lastig was voor een man, de immers eeuwig vruchtbare man, om zich te laten steriliseren. 'Dus als jij het niet wilt, dan doe ik het, dat kan toch ook?' zei ik tegen R in zo'n typisch 4-gesprek van 2 stellen met identieke thema's in hun leven.

'Nee' zei R, 'Dat kan ik natuurlijk niet maken. Bij vrouwen is het een grote ingreep en bij mannen is het een knipje bij de huisarts.'
Vriendin Beate knikte. Als er iemand gesteriliseerd zou moeten worden, wat het de man.

'Wat een flutaanbod van jou' vond vriend Teun. 'Je maakt goede sier met je aanbod, maar jij bent al zo goed als onvruchtbaar met je 37 jaar. Dan kun je wel genereus zeggen "dan doe ik het", maar dat aanbod stelt dus niets voor. Voor ons mannen is het heel wat anders. Wij geven onze vruchtbaarheid vrijwillig op, terwijl we tot het einde der tijden zouden kunnen blijven verwekken. Bovendien: snijden in een gezond lichaam, wie wil dat nu?'

'Maar wil je ook tot het einde van jouw tijd blijven verwekken?'
En het ging van nee natuurlijk niet, in principe niet, maar stel nu dat, dood en ongelukken of andere dramatische en ondenkbare scenario's, nouja, dan misschien toch wel. R. knikte, al was het lichtjes.

En ik begon weer aan mijn nieuwe strip, die al 6x de laatste is geweest.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?