<$BlogRSDUrl$>

7/17/2006

 
Bij

In de ochtend was het kennelijk toch nog koud voor die kinderlijfjes. Na drie kwartier in het pierebadje zag ik de lippen van mijn dochter blauw worden en mijn zoontje had kippenvel all over. Tijd voor de zwembadpauze.

Ik haalde ze uit het bad, wreef ze warm en wikkelde ze in een grote handdoek. Ze dronken een pakje appelsap en aten een koekje onder de pergola van paarse seringen. De bijen zoemden en vlogen af en aan. Mijn dochter (3) keek geconcentreerd naar het plafond van gezoem.

'Mamma, bijen maken toch honing?'
'Ja, bijen maken honing. Ze verzamelen stuifmeel en nectar uit de bloemen, en daarmee gaan ze naar hun huis en daar maken ze er samen honing van.'
'Wonen ze allemaal samen?'
'Ja, bijen wonen met heel veel bijen samen in een huis. Dat heet een bijenkorf'

'Maar niet alle bijen. Sommige bijen wonen apart in een huisje' zei Lena stellig.
'O. Volgens mij wonen alle bijen samen', begon ik nu toch wat te twijfelen. Misschien waren er ook wel verkennersbijen of werkbijen die apart woonden. Verder dan de voorlichting gegeven in 'Maja de Bij' ging mijn kennis niet. Lena had vast iets opgevangen in een natuurserie ofzo.

'Nee hoor, kluizenaar-bijen wonen apart.'
'Aha'
'Want je hebt ook kluizenaar-mensen, en die wonen ook apart'.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?