<$BlogRSDUrl$>

2/01/2006

 
Bezoek aan Zwolle

Provinciestadje + museum = provinciale kunst.
Dacht ik.
Museum de Fundatie bevatte inderdaad veel provinciale kunst. Maar 't wist ook te verrassen. In kleine ruimtes waren kunstwerken tentoongesteld zoals de gulle gever deze ooit had neergezet en opgehangen in hun eigen huiskamer.

Ik liep een klein kamertje in. Ik zag een mooi portret. Vervolgens keek ik op het bordje: 'maker onbekend, portret van de vrouw des huizes.' Daarnaast stond dan een beeld van Zadkine, of een schilderij van een andere kunstenaar die zelfs tot mijn Canon had weten door te dringen: Turner, Breitner, Israels, Appel, Lucebert, van Gestel, Visch, Jonkind, Mondriaan. En daarnaast dan weer een pentekening met 'maker onbekend.'

Het bleek een gouden formule voor mij, die Grote Namen tussen de getalenteerde huisvlijt. In elk kabinetje was er wel een kunstwerk dat me kon raken.

Eerlijk is eerlijk, het was bijna altijd van de hand van een Grote Naam. Dit bijvoorbeeld:

Isaac Israƫls
Vrouw in profiel voor 'Zonnebloemen' van Van Gogh'
1918
olieverf op doek

This page is powered by Blogger. Isn't yours?