<$BlogRSDUrl$>

1/15/2006

 
Dood

- Jij hebt geen mamma he, mamma?
- Nee, ik heb geen mamma meer.
- Waarom niet? vroeg mijn dochter van bijna 3 jaar.
stilte
- Waarom niet mamma?
ik kan wel mooie verhaaltjes ophangen over de hemel enzo, maar ben ik daarvoor nu overtuigd atheist?
-
Oma is dood.
- Waarom?
Broertje huilt
-
ik moet nu een flesje maken
gelukkig maar


Gesprek 's avonds, met een katholiek opgevoede atheist, van wie de vader is overleden.
- En wat zeg jij dan, vroeg ik.
- Dat opa in de hemel is.
- In de hemel?
-
Waarom niet. Een kind kan begrijpen dat opa of oma er ooit waren, maar dat ze nu ergens anders zijn. Kinderen kunnen niet begrijpen dat ze er helemaal niet meer zijn.
- OK. Maar om dan de hemel erbij te halen...
- Tegen de tijd dat ze er iets van kunnen begrijpen, mogen ze zelf beslissen of ze erin geloven.
- Maar dit is een ondergraving van...
- En weet je, laastst was haar kippetje dood. En toen zei ik dat-ie naar de hemel ging en dat opa voor 't kippetje zou zorgen

Volgende keer ga ik zeggen dat oma in de hemel is. Als ik het over mijn lippen krijg.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?