<$BlogRSDUrl$>

12/12/2005

 
Reunietje

Ik was te vroeg en zat alleen aan een tafeltje. Een kunsthomo, zoals mijn vriendin Marije dat noemt, met een lange lok nam de bestelling op. Ik wilde wel een Margaritha. Toen hij allemaal moeilijke vragen stelde over de ingredienten en de bereiding en de temperatuur en zo nog wat, wilde ik eigenlijk alleen maar zeggen dat hij het precies zo moest maken als M. dat doet. Maar ik zei dat ik behoorlijk mainstream was en dat hij er wat van moest maken. Ik kreeg een knipoog onder zijn lok vandaan.

Daar zat ik. In de hipste gelegenheid van Utrecht. Althans, dat was me verteld. Ik dronk van mijn Margaritha en las in een boek met een filosoof op de kaft. Zo wachtte ik tot de reunie met mijn dispuutgenoten zou plaatsvinden.

Vriendin 1. kwam binnen. De ober, een andere kunsthomo, vroeg wat zij wilde drinken. 'Een tonic' zei ze tegen hem. 'Ik ben zwanger' fluisterde ze in mijn oor.
Vriendin 2 arriveerde. De ober, de kunsthomo met de lange lok, knikte met zijn hoofd ten teken dat ze kon bestellen. 'Een mineraalwater' zei ze tegen hem. 'Ik geef nog borstvoeding' verklaarde ze tegen ons.

Veel later arriveerde vriendin 3.
'Tsja, wat zal ik drinken...' dacht ze hardop
'Ben je zwanger?' merkte ik uit gewoonte op.
'Zou kunnen, maar het is nog te vroeg om over tijd te zijn'
De ober bleef geduldig wachten.
'Dan kun je gewoon drinken' wist ik. De eerste twee weken is jouw bloedbaan volledig gescheiden van de embryo.'
'Gefeliciteerd' probeerde de ober
'Nou, ik weet het nog niet zeker hoor' zei vriendin 3.
Nu was de ober bang dat hij iets verkeerds had gezegd.
'Maar het is niet pijnlijk hoor, vergemakkelijkte vriendin 3 de situatie. Ik word altijd zo zwanger'
'Ja, zij wel', zei vriendin 1.
'Het is niet eerlijk, zei vriendin 2.
De ober vroeg nog maar eens wat ze dan wilde drinken. Het werd spa.
'En kan ik jouw glas bijvullen? Nog een Margaritha? Jij bent toch niet zwanger, toch? Toen ik niet meteen antwoordde ging hij stotteren: 'Of is dit pijnlijk, dat ik dit zeg? Misschien wil jij ook zwanger worden?'
De ober heeft onze tafel de rest van de avond gemeden.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?