<$BlogRSDUrl$>

11/09/2005

 
Troost

Ooit zag ik een documentaire op de BBC over Comfort Food. Alles wat lauw, vet en zoet is, schijnt het goed te doen om je verdriet of chagrijn weg te eten, omdat het ons herinnert aan moedermelk. De britten gingen voor witte bonen in tomatensaus, soep, toast met boter en chocola, als ik me goed herinner.

Als het werkelijk om de associatie met de moederborst zou gaan, is het toch bepaald onlogisch dat amerikanen vooral ijs verorberen als troost, maar aan logica doen die psycho-analystische verklaringen geloof ik nooit.

Vanmiddag moest ik ook nodig getroost worden. Ik overwoog heel even troost-eten, maar kwam toen langs een schoenenzaak.

Het derde paar dat ik pastte, stond 'cool', zei de verkoopster. Toen ze een gratis spuitbus in het sjieke tasje deed, had ik al een vermoeden dat ze meer kostten dan ik dacht.

Rits roets pinpas er doorheen.
Troost gekocht.
En ook nog eens nieuwe schoenen.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?