<$BlogRSDUrl$>

2/07/2005

 
Vomiting disease

Een vriendin van mij is (Engels) expert op het gebied van de vomiting disease en kan er opgewonden over vertellen.
Het is een nare ziekte: je moet overgeven (projectielbraken) en je krijgt diarree. De meeste mensen denken dat ze een voedselvergiftiging hebben opgelopen, maar dat is niet zo. Je hebt een virus opgelopen. Het goede nieuws is dat je er maar een dag of twee mee zoet bent: daarna ben je weer helemaal beter. Maar die twee dagen ben je ook wel dood en doodziek.

Het is een spectaculair virus, in de ogen van een arts. Als je ermee in aanraking komt, heb je een kans van 1 op 2 om de ziekte te krijgen, veel hoger dan de meeste virussen. Het virus kan gerust 3 weken overleven op deurklinken en ander ijzerachtig/stalen materiaal, wat het extra moeilijk maakt om het virus uit te roeien. Als iemand heeft overgegeven en een dag later bezoek je die ruimte, kun je het nog met gemak oplopen. Hele schoolklassen, bejaardenhuizen en ziekenhuizen kunnen erdoor platgaan.

Ze sleepte mij helemaal mee in haar enthousiasme voor dit bijzondere virus. Ik kon de schoonheid wel inzien van dit venijnige diertje. Todat ik gister de hele nacht boven de wcpot heb doorgebracht. En nog steeds kan ik niets anders binnenhouden dan een kopje slappe thee.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?