<$BlogRSDUrl$>

1/28/2005

 
Alcohol

Ik ben nu zó zwanger, dat men voor mij in de trein op zou kunnen staan. En dan komt de gezondsheidsraad met mosterd na de maaltijd: ik had niet mogen drinken. Niet een beetje niet, maar helemaal niet. Nu niet en voor de conceptie niet.

Dat wordt een probleem. Ik vermoed dat de meeste concepties plaatsvinden door, met, en vanwege alcohol. Alcohol komt de conceptie ten goede, zou je dus kunnen zeggen. Maar dat zegt de Gezondheidsraad niet.

Nou, kindje (voor amoebe is het in mijn geval echt te laat), dat ziet er niet zo mooi uit voor jou. Je bent verwekt in sloten alcohol. Het conceptie-weekend was een grote slemppartij.
's Middags witbier, daarna heerlijke witte wijn (is dat nog een troost, dat je bent verwekt onder invloed van goede wijn?) , de avonden bestonden uit respectievelijk een 4 en 7 gangendiner met een uitstekend wijn arrangement.
We dronken zoveel dat de sjieke ober opmerkte dat wij de eerste gasten waren die op deze wijze het wijnarrangement eer aandeden. Dit vatten wij op als een aanmoediging en bestelden nog een single malt whiskey of cognac, dat weet ik niet meer.

Ik kan het ook zien als gunstig teken. Want de Gezondsheidsraad stelt dat zowel de vader als de moeder nuchter moeten zijn bij de verwekking, omdat anders de kans op miskraam dramatisch toeneemt. Welnu, dit gevaar heb jij maar mooi overleefd. Je bent een taaie, dat staat bij dezen vast, dat je dit allemaal hebt overleefd.

En de maanden daarna heb ik ook nog af en toe gedronken. Meestal niet in gezelschap. Dat is geen sterkte maar een zwakte. De sociale druk is niet te harden. Een zwangere vrouw met een glas in de hand is geloof ik nog een ergere paria dan een roker. Maar dit is vast projectie.

Maar, hé, kindje, ik heb ik een excuus voor mijn slappe gedrag. Het blijkt dat als moeders drinken tijdens de zwangerschap, de kans op alcoholverslaving van het kind toeneemt. Welnu, mijn moeder dronk als een Maleier tijdens haar zwangerschap van mij. Ik was mijn handen in alcohol.

Maar fraai is het allemaal niet.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?