<$BlogRSDUrl$>

10/25/2004

 
In de toko

Gisteren gingen R., Lena en ik naar de toko. De meesten halen hier hun eten af, maar er staan ook vier formica tafeltjes waar je snel even wat kunt eten. Het is een uitstekende Indische toko, hun sate is misschien wel de beste van Rotterdam.

En heet. Alles wat je hier bestelt is zo pittig dat de straaltjes zweet van je voorhoofd lopen. Volgens mijn vader is dat het criterium voor goed eten. Telkens als hij zijn witte zakdoek uit zijn broekzak pakt om zijn voorhoofd te wissen, zegt hij: 'dit is pas goed eten.' (Als klein kind kreeg ik ook pindakaas met sambal op mijn brood: dat andere was zo flauw.)

Wij komen er geregeld, want, anders dan in de meeste restaurants, voelen we ons hier met kind welkom. Toen Lena nog geen drie maanden was, kwamen we hier voor het eerst eten. Lena begon te dreinen, net toen ons eten werd geserveerd. De Indonesische dame pakte Lena van mijn schoot en begon al wiegend liedjes in het Maleis te zingen. 'Eten jullie maar lekker', zei ze met haar rollende r. Lena was onmiddelijk stil.

Wij hadden ons net geinstalleerd toen een gezin binnenkwam: de zoon was begin dertig en de kalende vader en de grijze moeder zullen wel halverwege zestig zijn geweest. De zoon kende het klappen van de zweep in deze zaak.

De vader bekeek de menukaart en wilde wat bestellen. De zoon zei dat dat niet de bedoeling was.
'We bestellen gewoon heel veel gerechten in losse schaaltjes, en dan nemen we van alles wat, als een soort rijsttafel.'
'Maar ik wil makreel'
'Dan bestellen we toch ook makreel, dat is geen probleem'

De Indische dame kwam de bestelling opnemen. De zoon somde alle gerechten op. De vader wachtte tot de zoon was uitbesteld.
'En dan voor mij graag de makreel'
'Pa, ik heb toch besteld, makreel zit erbij'
'O, heb je ook al voor mij besteld?'
'Ja, je moet alleen nog je drinken bestellen'
'Een biertje graag'
'Pa, alcohol schenken ze hier niet, dat heb ik toch gezegd.'
'O. Dan graag een tonic'

Een zucht van de zoon volgde.
De moeder keek nu verwachtingsvol naar de Indische dame.
'En voor mij graag het rundvlees. Maar dan zonder sambal'
'Ma, ik heb ook voor jou besteld'
'Maar hoe wist je dan wat ik wilde? Ik wil rundvlees, maar dan zonder sambal'
'Alles is hier met sambal mevrouw' zei de mevrouw van de toko.
'Maar ik houd niet van pittig eten, dan speelt mijn maag op' zei de moeder tegen de zoon. 'Dat weet je toch.'
De zoon werd nu echt kriegelig.

'Ik heb het eten al besteld. Wat wil je drinken?'
'Een droge witte wijn'
'Ma, ze hebben hier geen alcohol. Wil je spa?'
'Ja, doe dan maar een spaatje', zei de moeder zacht.

Toen de Indische mevrouw zich van de tafel had verwijderd, bleef het stil aan tafel. De zoon keek stuurs voor zich uit, de vader keek uit het raam.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?