<$BlogRSDUrl$>

7/29/2004

 
Opwaaiende zomerjurken

Vandaag moest ik denken aan Sjoerd, een vriend van mij. Het is een engelachtige verschijning met grote blauwe ogen, blond vlassig haar en een tenger gestalte. Met zijn 33 jaar heeft hij nog steeds een jongensachtig gezicht. Dat komt door zijn sproetjes op en om zijn neus, maar vooral door de gretigheid waarmee hij de wereld inkijkt. Alles lijkt hem te kunnen verbazen. Wat een verfijning, zijn slanke vingers, zijn lange wimpers. Hij ziet er uit als een fijngevoelig metafyisch schepsel.
Die verschijning is wat misleidend, merkte ik al tijdens onze tweede drinksessie.

Inmiddels ben ik hem uit het oog verloren, maar er was een tijd dat we vrienden voor het leven waren en elkaar minstens een keer per dag zagen, voornamelijk omdat hij helemaal in de ban was van mijn huisgenote. We zaten vooral samen in de kroeg en op het terras. Nu ik erover nadenk, kan ik me geen enkele andere activiteit herinneren, anders dan slemppartijen. Die varieerden van een beetje dronken, heel erg dronken, onvergetelijk dronken.

Hij was altijd heel erg nieuwsgierig naar vrouwendingen. Waar letten vrouwen op als ze een man zien? Wat zijn de codes van vrouwenvriendschappen? Ik antwoordde naar vermogen, al voelde ik me vaak niet genoeg vrouw-expert om deze vragen voor de hele groep te kunnen beantwoorden. Toen kwam zijn vraag: worden jullie vrouwen ook zo geil van de eerste zomerdag?
Hoezo, vroeg ik uiterst nonchalant.

Toen vertelde hij me een mannending. Hoe martelend prettig de eerste zomerdagen voor hem waren, en eigenlijk voor de meeste mannen.
De eerste zomerdag is meteen merkbaar. Vrouwen hebben lang gewacht en geven nu massaal hun blote huid prijs aan de zon. Hij beschreef hoe ze hun blote benen over elkaarslaan op het terras, hun open schoentjes nog bungelend aan hun grote teen. Hij kon mooi vertellen over de eerste blote benen, de nog wat witte blote buiken, de strakke t-hirtjes met een glanzend decolleté. Zelfs de blote oksels werden door hem geroemd. Hoe vrouwen zichzelf tijdens een gesprek even strelen over hun onderarm.
Vooral de rokjes wonden hem op. Thank God it is Summer. Eindelijk dragen vrouwen rokjes. In de winter hebben ze het liefst een skibroek aan, maar nu zijn de zwierige zomerrokjes aan bod. Door de lichte zomerstof heen zag je hoe de bilspieren zich spanden. En dan die rokjes op de fiets! Bij een briesje waaien die gewichtloze jurkjes op en krijg je een glimp te zien die je nog alleen maar nieuwsgieriger maakt.  
Blootgesteld aan zoveel naaktheid, kon hij niet anders dan de hele dag met een erectie rondlopen. Hij kon er niets aan doen, echt niet. Hij zou het zelf ook wel anders willen. Maar zoveel zomerse frisheid, daar kan geen beheersing tegenop.

Sjoerd zou een prettige martelgang hebben gehad vandaag.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?