<$BlogRSDUrl$>

6/01/2004

 
Woordjes

Lena is enthousiast als ze een object tegenkomt waarvan ze de naam kent. Ze blijft de woorden herhalen. De laatste in de reeks wordt minstens zo enhousiast uitgesproken als de eerste. 'Fovel, Fovel, Fooovelll!' roept ze als de meeuwen boven ons huis cirkelen. 'Tsss, tsss' als ze weer langs mijn fiets loopt en even een trapperinspectie uitoefent. Bij elke lamp, thuis, op straat aan de gevel, een achterlicht op de fiets of een lantaarn in de tuin roept ze : 'Ampp, Ampp, Ámp!' Ik vind dat geweldig knap, dat ze al die verschillende verschijningsvormen van deze categorie kan herkennen.

Het werkt aanstekelijk. En ook wat infantiliserend. Vanochtend wandelde ik van het station naar mijn werk. Ik stond te wachten bij het stoplicht. Een lint auto's kwam in beweging. 'Auto. Auto! Autó!!' hoorde ik het in me roepen. En toen op eens: 'bsss, Bssss!' toen de ketting van auto's even werd onderbroken door een rood bestelbusje.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?