<$BlogRSDUrl$>

6/25/2004

 
Geblondeerde dart dellen

Meestal ga ik iets anders doen, als er per se voetbal gekeken moet worden in huishouden Louter. Maar soms schuif ik aan, eigenlijk ook omdat mij het leuker lijkt voor R, die nu maar in zijn eentje zit te schelden, grinnikken of juichen. Even wat quality-time voor de t.v., als is het voetbal.
En dan doe ik mijn best. Ik zie de ruiten die zojuist zijn geschetst in een van de vele ellenlange voor- tussen- en nabesprekingen; buitenspel snappen is echt niet moeilijk en het tactische concept met de vleugels is mij bekend.
Ik ben dus behoorlijk goed op de hoogte. Maar voetbalkennis is niet in twee avonden vergaard, werd mij duidelijk toen ik de volgende opmerkingen maakte:

- Wat is ook alweer de bijnaam van Dennis van Nistelrooij? Dennis the menace?
R. kent mijn associaties. 'Nee, jij denkt dat die met dat lange haar Dennis de Nooijer is, die voetballer die jij zo stom vindt met zijn gefohnde haar. Maar het is van Nistelrooij, en die heet Ruud. En Dennis the Menace...'

- Ik gun het Seedorf en Davids gewoon. En Advocaat al helemaal.

- Wie is die man? Dat is de mooiste van van het toernooi. Wat? Bruckner? Als de componist?

- Wat zien die Engelse voetballers er toch uit alsof ze allemaal uit de arbeidersklasse zijn getrokken. En dat Engelse publiek. Die geblondeerde dart-dellen naast die hooligans op leeftijd...ik gun het de Portugezen.

- Hoezo mag je niet bij de keeper in de buurt komen? Maar ik zie helemaal niet dat ze de keeper omver lopen.

- Mijn god, wat zijn die Portugezen toch allemaal mietjes. Van die Ralph Lauren typetjes, die nog thuis wonen.

- Waarom mag je wel een terugspeel bal koppen, maar niet schoppen naar de keeper? Wat zijn dat nu voor rare regeltjes? Dat vind ik nu precies het bezwaar aan voetbal. Allemaal van die gezochte regeltjes, waardoor voetbal te ver van het oerconcept af komt te staan. Daarom vind ik American Footbal of Rugby ook veel aantrekkelijker dan voetbal.

- Waarom mag je bij een verlenging niet een extra wissel doen? Dat zou toch logisch zijn?

R. blijft mij onvermoeibaar alles uitleggen. Ik weet nu van de bastaard van de Magier, van de vergane glorie van Figo, van het Cios verleden van Co Adriaanse. Als ik in dit tempo blijf doorgaan, ben ik volwaardig kijker tegen de tijd dat we de finale halen.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?