<$BlogRSDUrl$>

5/24/2004

 
Feestartikelen

Binnenkort heb ik een feestje waar ik verkleed voor moet zijn. Mijn outfit was compleet, maar een paar rozen in mijn haar zouden het afmaken. R. had nog een fez nodig, dus we moesten maar eens naar een feestwinkel. De routebeschrijving van een bekende was duidelijk geweest: een zijstraat van de Nieuwe Binnenweg. Na een tijdje dolen, liep in een sigarenzaak binnen. De Rotterdamse middenstander treurde met ons mee, nee die feestartikelenzaak was verdwenen. Maar kenden we Frans Moret dan niet? Ach man, die heeft een winkel...als je daar binnenloopt, is het alleen nog maar lachen.

We volgden de aanwijzingen van de rollende Rotterdammer en kwamen na een half uur lopen uit in Delfshaven. Een dikke man keek ons blij en verwachtingsvol aan: 'welkom!' glom hij. Ik keek rond. Balonnen in de vorm van borsten. Balonnen in de vorm van een penis. Een onderbroek met een lange slurf. Een onderbroek met fluroriserend spermatozoiden. Een kookschort met rubberborsten.

Tussen de oranje pruiken vond ik toch wat ik zocht, en R. wist bovenop een kast ook nog een fez te scoren. 'Maar als je die bloemetjes in je haar doet, moet je dit erbij doen', zei de dikke man, en pakte een bh in de vorm van twee grote Shell schelpen, eveneens versierd met bloemen. Hij hield ze voor mijn borsten. Toen ik geen aanstalten maakte ze over te pakken, kreeg ik een klap op mijn schouders: 'geintje'.

We rekenden af en de man maakte een grapje over de fez. 'Ga je Tommy Cooper spelen?' Hij wachtte niet op ons antwoord. 'Die is doodgegaan op het toneel, weet je dat? Hij trad op in Spanje, in zo'n Resort, en daar kreeg-ie een hartaanval. De mensen dachten dat het een grapje was. Nou, een doodgoeie grap, dat wel.'

Volgens mij had de dikke man geen eigenaar van zaak in feestartikelen willen zijn, maar een clown. Hij kan tevreden zijn. Welbeschouwd was hij nu allebei.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?