<$BlogRSDUrl$>

4/16/2004

 
Mijn familie (at random)

Mijn aangetrouwde oom was een gangmaker, een feestbeest, zo eentje die boel wel even op stelten zet. Hij heet Charles, wat je moet uitspreken als Sjarrel. Ik bewonderde oom Sjarrel. Als klein kind schijn ik gezegd te hebben: waarom is mamma niet getrouwd met oom Sjarrel? Die maakt overal een feestje. En dan kan pappa trouwen met tante Marianne, want die kijken allebei de hele tijd op hun horloge.

Oom Sjarrel had een lange lok die hij met een krachtige hoofdbeweging in model kon dwingen. Hij droeg strakke spijkerbroeken waarin hij 'de boel even moest rechtleggen'. Hij had vele talenten. Hij kon mensen nadoen. En hij was een uitstekend ondernemer. Begonnen met een klein zaakje op de hoek, had hij nu toch een heus imperium. Maar wat hij vooral kon, was feestjes bouwen.

Ik herinner me veel feestjes met oom Sjarrel. De keer bijvoorbeeld op de bruiloft van mijn nicht. Ik was net 13 en net als alle meisjes van 13 voelde ik me slecht begrepen door de wereld. Die dag had ik kleren aan waar ik me niet lekker in voelde, een pukkel op mijn voorhoofd en een rare knot op mijn hoofd. In Apeldoorn had alles er nog zo mooi uit gezien, maar bij mijn wereldse familie verbleekte ik onmiddelijk tot provinciaaltje. Wat waren ze professioneel opgemaakt, en had je die hakken wel gezien. En het decollete van tante Mia mocht er ook weer zijn.

De bruiloft had wat voeten in de aarde gehad. Er was geen geld, maar er moest toch getrouwd worden. Dus werd het een feest in het cafe waar mijn familie al generaties dronken wordt. Er was ook geen geld voor een diner; er werd rond etenstijd een een 'broodmaaltijd' geserveerd. Niemand vond het erg, zolang de dienbladen met drank maar goed gevuld bleven. Dit rustmoment met de broodjes werd gebruikt om mij op de hoogte te stellen van een affaire tussen mijn getrouwde nicht en een getrouwde man. Zijn naam is latijn voor rots, zei de enige gestudeerde in de familie. ' Peter?' vulde ik in alsof het een quiz betrof. Men giechelde toen mijn getrouwde nicht alert achterom keek bij het horen van die naam. Ik werd in mijn zij gepord: 'ssst.'

Na de krentenbollen barstte het feest pas los. Achter de schuifdeuren van het cafe waren we een act aan het voorbereiden. Het was een stukje van het genre bietjes op de tietjes en worstjes op de borstjes. Oom Sjarrel stond in zijn onderbroek, dat wil zeggen zijn boxershort om zich te verkleden. Een boxershort had ik toen nog nooit gezien, in 1983. Hij trok met zijn duim aan het elastiek van de boxershort. Er onstond een gapend gat tussen zijn buik en de elastieke band. Hij keek naar beneden en riep: ' Lig, ga liggen. Lig zeg ik'.

Ik bloosde. Niet omdat ik het ordinair vond, maar omdat ik nog nooit van zo dichtbij een erectie had meegemaakt. Al mijn oudere neven en nichten en mijn tante en de hele wereld moest lachen omdat ik bloosde. Daarna moesten we in polonaise op. Mokkend liep ik achteraan en zodra het kon, haakte ik af. Vooral mijn moeder heeft het die avond moeten ontgelden. Een grote bek om te laten merken dat ik heus wel volwassen was.

Deze oom Sjarrel is bijna 20 jaar getrouwd geweest met mijn tante. Op een dag bleek dat hij een ander had. Net zo blond als mijn tante, maar 20 jaar jonger. Eerst kon mijn tante het niet geloven. Toen kon ze niet meer eten of slapen. Even wilde ze hem terug. Na deze periode kwam de nijd.

Ze had uitgevonden waar die vriendin woonde. Ze heeft de ramen van haar huis besmeurd met 'hoer'. Ze heeft de vuilniszakken van 'die teef' opengesneden. Ze heeft deze vrouw dagenlang gebeld. Als ze opnam, zei ze alleen maar: ' je hebt mijn gezin kapotgemaakt'. Sjarrel ging weg bij zijn gezin en trok in bij zijn jongere geliefde.

De dag kwam dat Sjarrel zijn kleding wilde ophalen bij mijn tante. Zij wilde hem niet meer zien, maar mijn tante zou al zijn kleding in vuilniszakken voor de deur zetten, voorheen hun gezamenlijke woning. Op het afgesproken tijdstip stonden daar de vuilniszakken. Mijn tante had alle dure pakken van hem ingepakt. Uit de pantalons had ze alleen eerst even het kruis geknipt.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?