<$BlogRSDUrl$>

3/03/2004

 
Scenario's

De jonge consultant lijkt de hele tijd te blozen, maar misschien heeft hij altijd wel rode wangen. Het gesprek kabbelt al een tijdje voort en hij raakt een tikkeltje geirriteerd.

- Jullie weten kennelijk niet hoe scenario's werken. Bij scenario's gaat het om achterliggende krachten. Die zitten weer achter de ontwikkelingen. Er zijn ontwikkelingen op korte en lange termijn. Je selecteert en bundelt er vier. Je bekijkt interdependenties. Die plaats je op 2 assen. Het mooiste is als je in het midden uitkomt, de waarheid ligt in het midden, niet waar, maar je kunt dan schuiven volgens het IKD model of het APP model.
- Maar wat wil je dan met die scenario's, vraag ik hem.
- Ik wil vier mooie plaatjes om mee te communiceren.
- Maar als dat het doel is, kun je het onderzoek toch ook anders inrichten, bijvoorbeeld....
- Nee, ik wil scenario's.

Het liefst had ik gezegd: fuck jou, consultantje, met je slechte pak, als je hier wetenschappelijk advies wil, kan ik het je geven, maar dan moet je wel luisteren, en als jij niet verder komt dan met jouw ABC modelletjes te zwaaien, wijs ik je nu het gat van de deur.
Maar dat zeg ik niet. Ik probeer via een achterdeur wat van het scenario af te snoepen en er meer van wat anders in te brengen. En dat lukt. Maar het geeft me geen goed gevoel. Ik had gewoon moeten zeggen: jouw aanpak sucks. En we doen het helemaal anders. Maar dan op een manier dat hij er zelf ook in gelooft. Ik wilde dat ik dat kon, want er zijn mensen die dat kunnen.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?