<$BlogRSDUrl$>

1/30/2004

 
Tijd en Toeval

Maarten 't Hart schrijft een mooi essay in Vrij Nederland over de onzin van Canons:
'Het waarste bijbelwoord vinden we in Prediker 9 vers 11. Daar luidt het Woord des Heren: "Wederom zag ik onder de zon dat niet de snelsten de wedloop winnen, noch de sterksten den strijd, noch ook de wijzen het brood, noch ook de schranderen de rijkdom, noch ook de verstandigen de gunst, want tijd en toeval treffen hen allen."
Niettemin geloven letterlievenden dat zomaar vanzelfsprekend de klassieken die thans nog gelezen worden, dankzij een rechtvaardige, evenwichtige schifting volkomen terecht overgebleven zijn uit de reusachtige aantallen boeken die in de voorbije eeuwen zijn verschenen.'

Nu ik ook al niet meer op Canons mag vertrouwen, moet ik gaan systematiseren om niet in de klauwen van de Ako top tien te vallen.
Want ik heb wel andere lijstjes waar ik op kan vertrouwen. Het zijn lijstjes van vrienden. Geschreven op bierviltjes, op de achterkant van een bankenvelop, tussen de regels door in een e-mail, op de laatste bladzijde van mijn agenda. Goed spul, die lijstjes, maar ze raken altijd zoek. Bierviltjes komen als witte rupsen klevend aan zwarte kleding uit de wasmaschine, de envelop wordt jaren en jaren bewaard, maar als ik 'm zoek is hij nergens, de computer is allang gecrasht en dankzij gadget-geile collega's heb ik nu geen papieren agenda meer maar een 'palmtopje' waar ik nooit even snel een aanrader in kan opslaan.

Ik ga alfbetiseren, categoriseren en organiseren. Tijd en toeval worden gepareerd met serieus systematiseren. En lijstjes van vrienden natuurlijk.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?