<$BlogRSDUrl$>

11/19/2003

 
Geboortejaar

Dan zie ik zo'n portret van Medy van der Laan en zie dat haar geboortejaar 1968 is. Maar twee jaar ouder dan ik en nu al staatssecretaris. Schultz. 1970, als ik me niet vergis. Grunberg. 1970. Net zo oud als ik en nu al een van de grote drie, of zelfs een van de grote twee. Bij sportsterren kijk ik al niet meer. Vroeger waren ze nog vijf of tien jaar ouder dan ik. Ik kon nog dromen. Ooit, bij de Olympische Spelen in Barcelona zou ik schitteren. Inmiddels zijn de sporters tien jaar jonger dan ik en hijg ik al als ik drie trappen heb gelopen.
Dan kan ik instemmen met Piet uit Cloaca. Hij valt op jonge jongens niet vanwege hun strakke lichaam, maar omdat die jongens nog tomeloze ambities hebben, de wereld nog willen veroveren en gevrijwaard zijn van teleurstellingen die stollen in cynisme.
Ik snap Piet wel. Maar ik vind juist die mensen aantrekkelijk die niet enthousiast zijn uit naiviteit, uit gebrek aan inzicht, maar mensen die enthousiast zijn ondanks het leven. Die mensen die blijven dromen, maar tegelijk mild zijn over het gapend gat tussen droom en werkelijkheid.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?